Լրահոս
Օրվա լրահոսը

«Հայաստանն աշխարհիկ պետություն է, սակայն Եկեղեցին ունի «բացառիկ պատմական առաքելություն» ազգի կյանքում». Սերովբե եպիսկոպոս Իսախանյան

Դեկտեմբեր 15,2025 13:28

Գերմանիայի հայոց թեմի առաջնորդ Սերովբե եպիսկոպոս Իսախանյանի ֆեյսբուքյան գրառումը

Եկեղեցի-Պետություն փոխհարաբերությունները Ֆրանսիայում, Գերմանիայում եւ Հունաստանում։ Իրավիճակը Հայաստանում։

Եկեղեցի-Պետություն փոխհարաբերությունները Եւրոպական այլեւայլ երկրներում ձեւավորվել են պատմական, մշակութային ու գաղափարական տարբեր ուղիներով։ Հակառակ Եվրոպայում մարդու իրավունքների եւ կրոնական ազատության ընդհանուր չափորոշիչների առկայությանը (Մարդու իրավունքների եւրոպական կոնվենցիա), այնուհանդերձ եւրոպական առանձին պետություններ որդեգրել են կրոնի նկատմամբ իրարից բավական տարբերվող վերաբերմունք եւ Պետություն-Եկեղեցի փոխհարաբերությունների տարբեր մոդելներ։

Այս գրությամբ ցանկանում եմ համեմատական մի կարճ վերլուծություն կատարել Ֆրանսիայի, Գերմանիայի եւ Հունաստանի մոդելների միջեւ եւ վեր հանել նրանց առանձնահատկությունները, եւ վերջում համեմատել Հայաստանի հետ։

Ինչո՞ւ այս երեքը։ Որովհետեւ երեքն էլ Եւրոպական Միության երկրներ են, ընդունել են «Մարդու իրավունքների եւրոպական կոնվենցիան», այնուհանդերձ կրոնի եւ Պետություն-Եկեղեցի հարաբերությունների հարցում ունեն իրարից բավական տարբերվող մոտեցումներ։ Բացի դրանից Ֆրանսիան իր պատմությամբ դիտվում է որպես կաթոլիկյան ժառանգություն ունեցող երկիր, Գերմանիան Ռեֆորմացիայի (16-րդ դ․) հայրենիքն է, իսկ Հունաստանը՝ կրում է ուղղափառության կնիքը։

Ընդհանուր առմամբ Եւրոպայում գոյություն ունեն Պետություն-Եկեղեցի փոխհարաբերությունների երեք հիմնական մոդելներ․
1. Ընգծված աշխարհիկություն (Ֆրանսիա),
2. Համագործակցային աշխարհիկություն (Գերմանիա),
3. Պետական եկեղեցի կամ գերիշխող կրոն (Հունաստան)։

1. Ընգծված աշխարհիկություն (Ֆրանսիա)

Ֆրանսիական աշխարհիկությունը ձեւավորվել է Ֆրանսիական հեղափոխության (1789) եւ կաթոլիկ եկեղեցու քաղաքական ազդեցության դեմ մղված պայքարի արդյունքում։ Այս պայքարի վերջնարդյունքում՝ 1905 թվականին, ընդունվեց «Եկեղեցու եւ Պետության բաժանման մասին» օրենքը, որը դարձավ ժամանակակից աշխարհիկության հիմնասյունը։

Ըստ այդ օրենքի՝
• Պետությունն ու Եկեղեցին (կրոնը) խիստ տարանջատված են։
• Կրոնը յուրաքանչյուր մարդու անձնական հարցն է։
• Պետությունը չի ճանաչում եւ չի ֆինանսավորում որեւէ կրոն։
• Կրոնական կազմակերպությունները դիտվում են որպես մասնավոր իրավաբանական անձինք։
• Կրոնը դուրս է մղված հանրային իշխանության ոլորտից։
• Հանրային կրթությունը խիստ աշխարհիկ է։ Պետական դպրոցներում արգելված են կրոնական խորհրդանիշները։

• Կրոնական կրթությունը տեղի է ունենում պետական դպրոցներից դուրս։

2. Համագործակցային աշխարհիկություն (Գերմանիա)

Գերմանական մոդելը ձեւավորվել է Ռեֆորմացիայի, ինչպես նաեւ Վայմարյան Հանրապետության իրավական ժառանգության ազդեցությամբ։ Գերմանիայի Սահմանադրությունը կամ հիմնական օրենքը երաշխավորում է խղճի կամ կրոնական ազատությունը եւ եկեղեցու ինքնավարությունը։

• Պետական կրոն չկա, բայց եկեղեցիները ճանաչվում են որպես հանրային իրավունքի սուբյեկտներ։
• Պետությունը հավաքում է եկեղեցական տուրքը կամ հարկը (Kirchensteuer) եւ փոխանցում համապատասխան եկեղեցուն։
• Կրոնի դասավանդությունը թույլատրելի է պետական դպրոցներում։ Կրոնական խորհրդանիշները հիմնականում թույլատրելի են՝ որոշ բացառություններով։
• Եկեղեցիները ներգրավված են հանրային կյանքի տարբեր ոլորտներում եւ սոցիալական ապահովության համակարգում։

• Եկեղեցիները ղեկավարում են մանկապարտեզներ, դպրոցներ, հիվանդանոցներ, ծերանոցներ։

3. Պետական եկեղեցի կամ գերիշխող կրոն (Հունաստան)

Հունաստանը մեծ հաշվով բյուզանդական ուղղափառության հայրենիքն է։ Ուղղափառ եկեղեցին առանցքային դեր է խաղացել հունական ազգային ինքնության ձեւաւորման եւ պահպանման հարցում, ինչպես նաեւ օսմանական տիրապետության դեմ պայքարի ընթացքում։ Այդ պատմական փորձը արտացոլված է Հունաստանի ժամանակակից սահմանադրական համակարգում։

• Ուղղափառությունը ճանաչվում է որպես «գերիշխող կրոն», իսկ Ուղղափառ Եկեղեցին ունի հատուկ կարգավիճակ։
• Պետությունը ֆինանսավորում է հոգեւորականներին։
• Կրթական ծրագրերում ներառված են բազմաթիվ կրոնական տարրեր։ Հանրակրթական դպրոցներում ուղղափառության ուսուցումը հիմնականում պարտադիր է՝ որոշ բացառություններով։

• Պետական հանդիսություններն ու միջոցառումները հաճախ ունեն ընդգծված կրոնական ուղղվածություն։

Վերջին տարիներին, նաեւ Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանի այս առնչությամբ ընդունած որոշումներից հետո, որոշ փոփոխություններ են տեղի ունեցել՝ երաշխավորելու համար կրոնական ազատությունը։

Եւրոպական այս երեք երկրների օրինակները ցույց են տալիս, որ Եւրոպայում չկա Պետություն-Եկեղեցի հարաբերությունների միասնական մոդել։ Յուրաքանչյուր մոդել արտացոլում է տվյալ երկրի պատմական փորձը, քաղաքական մշակույթը եւ ազգային ինքնությունը։ Ժամանակակից եվրոպական իրավակարգը ձգտում է հավասարակշռել աշխարհիկության սկզբունքը կրոնական ազատության պաշտպանության հետ, սակայն այդ հավասարակշռությունը տարբեր երկրներում տարբեր ձեւերով է իրագործվում։

Եկեղեցի-Պետություն փոխհարաբերությունները Հայաստանում

Հայաստանի Հանրապետությունում Պետություն-Եկեղեցի հարաբերությունները ձեւավորվել են յուրահատուկ պատմական ու մշակութային պայմաններում։ Չմոռանանք, որ Հայաստանն առաջինն է ընդունել քրիստոնեությունը որպես պետական կրոն, այլ խոսքով՝ Հայաստանն աշխարհի առաջին քրիստոնյա պետությունն է։

Ցավոք, հայերս քրիստոնեության ընդունումից առաջ եւ հետո, միշտ չէ, որ ունեցել ենք պետականություն։ Քրիստոնեության ընդունումից հետո, պետականության բացակայության պայմաններում, Եկեղեցին փաստացի փոխարինել է պետական ինստիտուտներին՝ կատարելով․

• ներկայացուցչական,
• իրավական,
• կրթական,
• մշակութային,
• ազգային ինքնության պահպանման, եւ այլ գործառույթներ։

Այլ խոսքով՝ Հայ Եկեղեցին չի մնացել միայն որպես կրոնական կառույց, այլ դարձել ազգի կյանքում կարեւոր ու վճռորոշ դերակատարություն ստանձնած հաստատություն։

Խորհրդային շրջանում Եկեղեցու դերը կտրուկ սահմանափակվեց, սակայն անկախության վերականգնումից հետո սկսվեց նրա ինստիտուցիոնալ վերաինտեգրումը հանրային կյանք։

Այնուհանդերձ ՀՀ Սահմանադրությունը հստակ ամրագրում է, որ՝

• Հայաստանը աշխարհիկ պետություն է,
• երաշխավորված է խղճի եւ կրոնի ազատությունը,

• եկեղեցին եւ պետությունը բաժանված են։

Միաժամանակ Սահմանադրությունը հատուկ դրույթով ընդգծում է․ «Հայաստանի Հանրապետությունը ճանաչում է Հայաստանյայց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցու բացառիկ պատմական առաքելությունը հայ ժողովրդի հոգևոր կյանքի, ազգային մշակույթի զարգացման և ազգային ինքնության պահպանման գործում» (հոդված 18)։

Սահմանադրական այս հոդվածը հիմք ընդունելով 2007 թվականին ՀՀ Ազգային Ժողովն ընդունել է «Հայաստանի Հանրապետության եւ Հայաստանյայց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցու հարաբերությունների մասին» օրենքը։ Այդ օրենքով են կարգավորվում Պետության եւ Հայ Եկեղեցու փոխհարաբերությունները հետեւյալ ոլորտներում․
• կրթություն (Օրինակ՝ «Հայ Եկեղեցու Պատմություն» առարկայի ուսուցում),
• մշակույթ,
• ընտանիք եւ բարոյականություն,
• պատմամշակութային ժառանգության պահպանում,

• զինված ուժեր (հոգեւոր սպասավորություն)։

Պետությունը ճանաչում է Եկեղեցու դերը ազգային արժեքների պահպանման գործում եւ համագործակցում է նրա հետ մի շարք հանրային ոլորտներում։ Պետությունը Հայաստանյայց Առաքելական Եկեղեցուն վերապահում է որոշ ինստիտուցիոնալ արտոնություններ, որոնք նույն ծավալով չեն տարածվում այլ կրոնական կազմակերպությունների վրա։

Ըստ վերոնշյալի կարելի է ասել, որ Հայաստանում այսօր Պետություն-Եկեղեցի փոխհարաբերությունների կարգավորման իմաստով, առնվազն իրավական դաշտում, գործում է մի հիբրիդային տարբերակ, որի հիմքում ընկած է գերմանական մոդելը՝ որոշակի հունական առանձնահատկություններով։

Ըստ այդմ՝ Հայաստանը աշխարհիկ պետություն է, սակայն Հայաստանյայց Առաքելական Եկեղեցին ունի «բացառիկ պատմական առաքելություն» ազգի կյանքում։ Իսկ սա նշանակում է, որ կա Պետության եւ Եկեղեցու տարանջատում, բայց ոչ ամբողջական չեզոքություն։

Համաձայն «Հեղինակային իրավունքի եւ հարակից իրավունքների մասին» օրենքի՝ լրատվական նյութերից քաղվածքների վերարտադրումը չպետք է բացահայտի լրատվական նյութի էական մասը: Կայքում լրատվական նյութերից քաղվածքներ վերարտադրելիս քաղվածքի վերնագրում լրատվական միջոցի անվանման նշումը պարտադիր է, նաեւ պարտադիր է կայքի ակտիվ հղումի տեղադրումը:

Մեկնաբանություններ (0)

Պատասխանել

Օրացույց
Դեկտեմբեր 2025
Երկ Երե Չոր Հնգ Ուրբ Շաբ Կիր
« Նոյ    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031